طراحی سایت شرکتی به خصوص اگر آن شرکت تازه تاسیس باشد، یک تعهد بزرگ و یکی از بزرگترین حرکتهای بازاریابی و جذب مخاطب است که یک شرکت میتواند انجام دهد. وبسایت شما هسته حضور آنلاین برند شما در فضای مجازی است. هر مشتری بالقوه که با شرکت شما تماس میگیرد، در نهایت به وبسایت شما خواهد رسید. به همین دلیل طراحی سایت شرکتی اهمیت فراوانی دارد.
اگر شخصی درباره نام تجاری شما از دوستی شنیده باشد، یا یک نماینده شما ملاقات کرده باشد و یا کسب و کار شما را در شبکههای اجتماعی دیده باشد، آنها برای این که بیشتر راجع به شما بدانند سایت شما را بررسی خواهند کرد تا اطلاعات کاملی از نمونه کارها ، نظرات مشتریان و… را مطالعه کنند و در عرض چند دقیقه پس از ورود به سایت شما، تصمیم میگیرند که بر اساس منافع خود و آنچه که دستگیرشان شده، با شما وارد تجارت شوند یا نشوند پس طراحی سایت شرکتی شما یکی از مهمترین اقدامات شما در باب جذب مشتری می باشد.
متاسفانه گاهی اوقات شرکتها وب سایت خود را با بیدقتی طراحی میکنند یا طراحی آن را به افرادی میسپارند که تخصص و توجه بالایی روی موارد مهم طراحی سایت شرکتی ندارند ! این افراد، در نهایت سایت شرکت را به سمت اشتباهات زیادی هدایت کرده و با مشکلات فنی زیادی رو به رو میسازند.
در این مقاله ۷ مورد از مهمترین نکاتی را که هنگام طراحی سایت شرکتی باید رعایت شوند، آماده کردهایم و تقدیم شما میکنیم.
در اکثر موارد سایت هایی را میبینید که تنها بر جنبه بصری و زیبایی سایت توجه شده در حالی که نکته مهم در طراحی سایت رابط کاربری و دسترسی آسان برای مخاطب است،
وبسایت شما باید زیبا به نظر بیاید و مفهوم برندتان را منتقل کند و همچنین باید به آسانی در دسترس باشد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند آنچه که به دنبالش هستند را به راحتی و به سرعت پیدا کنند، مطمئنا سایت را بسته و به جای دیگری مراجعه میکنند.
در طراحی سایت شرکتی بهتر است درباره سلسله مراتب محتوا، ناوبری (منوها و نویگیشن)، جزییات منو و ابزارکهایی که برای طراحی یک وبسایت نیاز دارید که بازدیدکنندگان را به کلیک کردن دعوت و تشویق کند، فکر کنید .
از فلوچارت(Flowchart) گرفته تا وایرفرمینگ (Wireframing) ،طراحی فلت و نمونه نمایشی قابل کلیک. در چنین شرایطی، لازم است که در همهی مراحل فرایند طراحی سایت از دیدگاههای دیگران که متخصص نیستند حتما استفاده کنید.
حتی اگر یک تیم دورکاری برای ساخت وبسایت دارید، سعی کنید نظر کارشناسان طراحی و بازاریابی را که با پروژه آشنا نیستند دریافت کنید. خیلی کم پیش میآید که این افراد تسلیم نظرات یک نفر شوند.
باید با افراد غیر متخصص مشورت کنید. کسانی که هیچ چیز درباره تئوری تجربه کاربری یا طراحی رابط کاربری یا اصول طراحی سایت نمیدانند، واقعا میتوانند بگویند طراحیهای شما باید چگونه باشد تا بتوانند با آن تعامل برقرار کنند. بهترین قضاوتها برای تجربه کاربری وبسایت شما، نظرات مشتریان شما هستند. از پرسیدن نظرات آنها غافل نشوید. در طراحی سایت شرکتی بسته به نوع خدماتی که ارائه میدهید باید تجربه کاربری سایتتان متناسب با افرادی باشد که قرار است از سایت شما استفاده کنند.
طرحی جدید و هیجان انگیز، احساسات زیادی را به وجود میآورد، اما این راه درستی نیست. در ابتدای پروسه برای طراحی به فکر موارد عجیب و غریب نباشید و بدانید که زیبایی در سادگیست .
با فراهم کردن محتوا و جمعآوری تصاویر و ویدئو برای سایت شروع کنید. سپس یک طرح کلی برای برنامه بازاریابی آنلاین خود تهیه کنید و وبسایت خود را بر اساس آن طرح بنا کنید.
مهم نیست که چه مقدار برای طرح گرافیکی سایت خود سرمایهگذاری میکنید، اگر مطالب شما ناقص یا بیارزش باشد، طراحی شما در واقع ناقص است. تجربه کاربری شما صدمه خواهد دید و مشتریان خود را از دست خواهید داد.
مطمئن شوید که استراتژی کسب و کار شما روی طراحی پروژه تاثیر نمیگذارد و تیم اجرایی شما برای خلق یک محصول الهام بخش آزادی عمل داشته باشد. بعد از همه اینها، واکنش احساسی بازدیدکنندگان سایت شماست که به احتمال زیاد آنها را به مشتریان همیشگی سایت شما تبدیل خواهد کرد.
مدیران باید در تعیین ساختار، پیامها، اهداف و دیگر الزامات سایت درگیر باشند. اما وقتی به مرحله طراحی میرسد، باید آنرا به دست کارشناسان خلاق و کاربلد طراحی رابط کاربری بسپارند.
سعی در کمک به طراحان، اظهار نظرهای بیش از حد و دخالت در پروسه طراحی وبسایت، میتواند وسوسهبرانگیز باشد. اما اکثر اوقات، این کار باعث به وجود آمدن یک وبسایت غیر حرفهای میشود. اگر طراحی را دوست ندارید، طراحان جدیدی را استخدام کنید. فقط در فرآیند طراحی، خود را دخالت ندهید.
متاسفانه تجربه نشان میدهد که نظر مشتریان در طراحی مجدد وبسایت، بیش از هر چیزی نادیده گرفته میشود. شما وبسایت جدید خود را برای مشتریان ایدهآل خود میخواهید. مشتریان شما بهخوبی قادر به ارزیابی میزان موفقیت وبسایت جدید شما هستند. اینها افرادیاند که کمکهای زیادی در این زمینه از دستشان برمیآید و شما باید آنها را درگیر سایت خود کنید.
برای اینکه مطمئن شوید طراحی جدید سایت شما بازدیدکنندگان فعلیتان را افزایش میدهد، از مشتریانی که با آنها روابط محکمی دارید سوال کنید که در وبسایت فعلی شما چه چیز را دوست دارند و چه چیز را دوست ندارند. برای بهبود سایت خود، از آنها بخواهید نظراتشان را برای شما بفرستند که چه چیزی باعث میشود به یک سایت سر بزنند و بیشتر در آنجا بمانند.
هنگام طراحی سایت در انتخاب رنگ باید توجه کنیم. با توجه به موضوع سایت می توانید رنگ ساییتان را انتخاب کنید. مثلا سایت هایی که بیشتر مقالات در آن ها مهم است مثل سایت های علمی و تحقیقاتی باید رنگ بندی ساده داشته باشند.
اما در طراحی سایت شرکتی یا خدماتی بهتر است از رنگ های شاد استفاده کنید. شما باید در بخش هایی از سایت که می خواهید نظر کاربر را جلب کنید از رنگ های تند استفاده کنید (البته باز هم بستگی به مخاطب سایت شما دارد) . مخصوصا برای دکمه ها و نوشته های خاص. پس اگر در همه جای سایت از رنگ های تند استفاده کنید باعث می شود کاربر خسته شود و از سایت شما احساس نارضایتی کند.
در نهایت سایت شما باید از 2 تا 3 رنگ تشکیل شود نه بیشتر ، این سه رنگ باید مشخص کننده هویت کسب و کار شما و رنگهایی باشد که مخاطب با آن رنگ ها شما را به یاد بیاورد.
چه تعداد وبسایت را در طول روز میبینید که تاثیر بسیار کمی بر تصمیمگیری و انتخاب شما میگذارند؟ شما یکی از آنها نباشید. برای علاقهمند کردن مردم به آنچه که ارائه میدهید، بازدید از سایت شما باید یک تجربه قابل توجه و به یادماندنی را رقم بزند.
شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا حس کنجکاوی مردم را نسبت به ارزش نام تجاری و حرفه خود تحریک کنید. مطمئن شوید که بازدید از سایت شما یک تجربه عالی برای بهخاطر سپردن و صحبت کردن در باره آن باشد. اگر موفق شوید، شرکت و برند شما شناخنهتر خواهد شد.
در انتها از مواردی که حتما در صفحات سایت شرکتی خود نیاز دارید به صفحه تماس با ما ، درباره ما، نمونه کارها ، تعرفه ها ، نظرات مشتریان و صفحاتی که اطلاعات کامل و مفیدی در ارتباط با شکل خدمات شما باشد ، می توان اشاره کرد.