افزایش سرعت سایت

مبحث افزایش سرعت سایت یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مباحث موجود در بازاریابی اینترنتی و سئو به حساب می‌آید. متخصصین فعال در مبحث بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها و موتورهای جستجو طی یک تحقیق جامع دریافتند که فقط یک ثانیه تأخیر بیشتر در بارگذاری یک سایت برابر است با:

لزوم افزایش سرعت سایت

با چنین آمار و ارقامی می‌توان گفت که این روزها چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مسئله سرعت بارگذاری یک سایت به شدت اهمیت پیدا کرده است. کاربران امروزی هوشمند‌تر از قبل بوده و با اطلاعات و آگاهی بیشتری در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. سطح توقع آنها نسبت به سال‌های قبل به مراتب افزایش داشته است و به خاطر وجود صدها وب‌سایت رقیب، این کاربران با کوچک‌ترین بهانه‌ها نیز ممکن است وب‌سایت شما را ترک کنند. سرعت کم لودینگ یک سایت شاید بهانه‌ بزرگی به نظر نرسد اما مطمئن باشید برای کاربران اهمیت زیادی دارد.

آنها دیگر مثل قدیم که سرعت اینترنت‌ها پائین‌تر بود و مردم برای باز شدن یک سایت مدت زیادی صبر می‌کردند، نیستند و دیگر صبر و تحمل زیادی برای اتلاف وقت خود ندارند. آن هم در نسلی که سرعت اینترنت‌های امروزی روز‌به‌روز در حال افزایش است. به هر حال در دنیای مدرن امروز و رقابت سرسخت بین وب‌سایت‌ها، سرعت کم بارگذاری یک سایت توجیهی ندارد. به جز موارد گفته شده، وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری کمتری داشته باشند از لحاظ موتورهای جستجو نیز رتبه‌های مناسبی نمی‌گیرند. چندی پیش گوگل رسماً به وضوح اعلام کرد که سرعت بارگذاری یک سایت به جمع فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی سایت‌ها اضافه شده است.

انتخاب هاست و دامنه مناسب

اولین چیزی که برای افزایش سرعت سایت‌مان باید به آن به درستی توجه کرد و با دقت آن را انتخاب کرد، بحث اولیه فنی یا همان خدمات میزبانی هاست و دامنه است.

فعال‌سازی قابلیت Gzip Compression

همه ما با فرآیند فشرده‌سازی فایل ها به خوبی آشنا هستیم. فرآیندی که طی آن فایل‌های مختلف را در یک فایل فشرده (فایل Zip یا Rar) قرار داده و باعث کاهش چشم‌گیر حجم آن فایل یا فایل‌ها می‌شویم. قابلیت Gzip Compression هم از همین متد استفاده می‌کند.

فشرده‌سازی فایل های JavaScript و CSS

از دیگر روش‌های افزایش سرعت یک سایت و کاهش حجم کلی آن، فشرده‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت و سی‌اس‌اس می‌باشد. منظور ما از فشرده سازی کم حجم کردن این فایل‌ها نیست؛ بلکه ادغام کردن چندین فایل در یک فایل است. این فرآیند Minify نامیده می‌شود.

منظور از سرعت بالا دقیقاً چه مقدار است؟

با توجه به پارامترهای کنونی و پیشرفت صنعت بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها، منابع معتبر جهانی سرعت 1 ثانیه برای لود شدن یک وب‌سایت را بهترین حالت ممکن می‌دانند. اما استاندارد این مدت زمان 1 الی 3 ثانیه است. در واقع اگر بارگذاری سایت شما تا 3 ثانیه به طول بی‌انجامد شما هیچ مشکلی از این لحاظ ندارید.

اگر سرعت بارگذاری سایت شما از 3 ثانیه بیشتر شود و تا 7 ثانیه طول بکشد شما باز هم در بازه استاندارد قرار دارید اما به هر حال نرخ کمتری از ترافیک و بازدید کاربران را دریافت می‌کنید. در صورتی که زمان بارگذاری به بیش از 10 ثانیه برسد یقیناً شما با مشکل مواجه می‌شوید و اگر تلاش نکنید که این مدت زمان را کاهش دهید، طولی نمی‌کشد که با مشکلات خیلی زیادی از سمت کاربران و موتورهای جستجو رو‌به‌رو شوید.

البته باید گفت اگرچه سرعت اینترنت اپراتورها و سرویس‌دهنده‌های ایرانی طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، اما باز هم سرعت میانگین اینترنت ایران از حد استاندارد جهانی بسیار پائین‌تر است. با این تفاسیر باید اذعان داشت که برای وب‌سایت های ایرانی 1 الی 2 ثانیه تأخیر بیشتر نیز قابل‌قبول خواهد بود.

بررسی سرعت لود سایت شما

شما می توانید از طریق سایت های زیر سرعت لود سایت خود را بررسی کنید و در صورت نیاز با ما در تماس باشید